Het verkopen van een woning: een grote stap die veel tijd, inspanning en aandacht vereist. Of je nu voor het eerst je woning verkoopt of al ervaring hebt op dit gebied, er zijn altijd zaken waar je rekening mee moet houden.
In de eerste blog uit deze serie vertelden wij jou al meer over de informatieplicht die je als verkoper hebt. Vandaag gaan we in op de kosten: met welke kosten moet je rekening houden wanneer je van plan bent om jouw woning te verkopen?
Kosten verkoop woning
Bij het verkopen van een woning komt veel kijken. Denk aan het bepalen van de verkoopprijs, het vinden van potentiële kopers en het onderhandelen over de verkoopvoorwaarden. Maar wat mensen soms over het hoofd zien, zijn de kosten die bij de verkoop van een woning komen kijken. Deze kosten kunnen hoog oplopen en daarom is het belangrijk om hier vooraf rekening mee te houden. De koper betaalt immers alleen de kosten die hij maakt voor de aankoop van jouw woning.
Hypotheekkosten
Bij de verkoop van jouw woning moet je het huis hypotheekvrij opleveren. Eventuele hypotheekschulden moeten dus op tijd worden afgelost. Is jouw hypotheeklening al afgelost? Dan is het belangrijk dat je jouw hypotheek nog wel laat doorhalen bij het Kadaster. Pas dan is jouw woning hypotheekvrij en kan de overdracht van de woning plaatsvinden. Het aflossen van je eventuele hypotheek en het doorhalen ervan brengen wel kosten met zich mee, waar jij als verkoper rekening mee moet houden.
Het kan echter voorkomen dat de opbrengst van de verkoop niet voldoende is om de hypotheekschuld af te lossen. In dat geval moet je op tijd op zoek gaan naar een oplossing. Bij een restschuld kan de hypotheek namelijk niet worden doorgehaald en de overdracht niet doorgaan.
- Hoe ga ik om met een restschuld?
Je kan je restschuld misschien meenemen in de hypotheek van je nieuwe woning. Houd er bij het meenemen van de restschuld wel rekening mee dat de rente voor dit deel van de hypotheek niet aftrekbaar is. In sommige gevallen kan de restschuld omgezet worden in een persoonlijke lening bij dezelfde bank. Dan geldt vaak wel dat je deze versneld moet aflossen.
Notariskosten
In de meeste gevallen kiest de koper van jouw woning de notaris en betaalt hij of zij de notariskosten voor de overdracht. Toch kan het als verkoper fijner zijn om zelf de notaris uit te kiezen, vooral als je in een ingewikkeldere situatie zit en voor de overdracht al dingen wilt regelen. Denk aan het erven van een woning bij een overlijden.
- Overdrachtskosten
Wil je als verkoper zelf een notaris kiezen voor de overdracht van jouw woning? Dan kan je met de koper afspreken dat jij de kosten van de overdracht op je neemt. Het gaat hier om de kosten voor het opstellen van de leveringsakte en het registreren van de akte bij het Kadaster.
Informeer vroegtijdig naar de kosten bij de notaris
Informeer vooraf bij de notaris naar de kosten. Als de notaris veel problemen moet oplossen, kunnen de kosten hoger uitvallen. Dit is vooral het geval wanneer de notaris pas op het laatste moment kan beginnen. Daarom is het verstandig om de notaris zo snel mogelijk op de hoogte te brengen van alle details.
Van plan om je woning te verkopen en wil je daarbij een koopovereenkomst of een akte van levering opstellen? Of een hypotheekakte voor jouw nieuwe woning? Bij Notariaat Eemmeer ben je aan het juiste adres. Neem hier contact met ons op.
Bron: notaris.nl
Klaar voor de dag van morgen?
Contact
Snelmenu
Openingstijden
Maandag | 8.30 - 17.00 uur |
Dinsdag | 8.30 - 17.00 uur |
Woensdag | 8.30 - 17.00 uur |
Donderdag | 8.30 - 17.00 uur |
Vrijdag | 8.30 - 17.00 uur |
Zaterdag | Gesloten |
Zondag | Gesloten |
© Notariaat Eemmeer | Privacy Statement | Algemene Voorwaarden | Register van verwerkingsactiviteiten