Je bruiloft organiseren. Een geweldige tijd, waar menig vrouw al jaren van droomt. Een periode waarin al je wedding-Pinterestborden tot leven kunnen komen. Maar ook een spannende en onzekere periode, vooral nu tijdens corona. Veel bruidsparen stelden afgelopen jaar hun bruiloft uit, omdat het vanwege alle coronamaatregelen anders zou worden dan van tevoren gehoopt. Niet alleen de bruiloft zelf, maar ook de hele voorbereiding verloopt anders. Gelukkig kunnen we dankzij de laatste versoepelingen steeds meer: bruidsparen durven weer te dromen van een bruiloftsfeest vol liefde en geluk.
Maar waar begin je nu eigenlijk bij het plannen van je bruiloft? De locatie, gastenlijst, je droomjurk en -pak… Met deze zeven stappen helpt Notariaat Eemmeer jou op weg om je droombruiloft te organiseren.
Stap 1: Plan een datum voor jullie bruiloft
Laten we beginnen bij het begin: wanneer gaat de grote dag plaatsvinden? In het voorjaar of het najaar? Of misschien wel op de datum dat jullie verkering kregen. Tijdens het prikken van een datum is het ook goed om rekening te houden met je budget en het tijdsbestek. Want wist je bijvoorbeeld dat trouwen op een zaterdag in juni of september veel duurder is dan trouwen op een dinsdag in november? Daarnaast moeten jullie ook bedenken hoe lang jullie nodig denken te hebben voor het organiseren van jullie trouwdag. En het bij elkaar sparen van de grote dag.
Tip: Bespreek samen wat jullie belangrijk vinden en maak vervolgens een top drie met mogelijke trouwdata.
Stap 2: Bepaal het budget voor de bruiloft
Je kunt je bruiloft zo duur maken als je zelf wilt. Toch is het verstandig om vooraf al te bepalen wat jullie maximaal uit willen geven. € 3.000,-, € 10.000,-, € 25.000,- of iets daar tussenin? Maak vervolgens een prioriteitenlijst met de dingen die jullie echt belangrijk vinden. Daar kan je dan het grootste gedeelte van je budget aan besteden. En je kunt besparen op de dingen die er voor jullie minder toe doen.
Tip: Open een speciale trouwrekening bij de bank, zodat je precies ziet wat er binnenkomt en wat eruit gaat. Ook zijn er online tools waarin jullie makkelijk je budget kunnen bijhouden. Zo houd je overzicht!
Stap 3: Boek een locatie
Altijd al gedroomd van een intieme bruiloft op Ibiza of juist van een grote bruiloft bij je ouders op de boerderij? Als je wilt, kunnen jullie je bruiloft ook een thema geven en dit doorvoeren in de keuze voor je locatie. Dit kan van alles zijn, van trouwen op een kasteel in Disneythema. Of juist door het feest bij een strandtent te houden, als verwijzing naar jullie favoriete vakantiebestemming. Door voor het bezichtigen van locaties al na te denken over de sfeer van jullie bruiloft, zal je in het verdere proces makkelijker keuzes kunnen maken.
Bij je zoektocht naar een locatie kan die top drie trouwdata uit stap 1 nog weleens van pas komen. Want wil je trouwen in het hoogseizoen (mei tot oktober), dan bestaat er altijd een kans dat jouw beoogde trouwdatum al geboekt is bij die ene droomlocatie. Dan kan je samen met je partner bepalen of je nog even doorzoekt naar een locatie die wel beschikbaar is op jullie droomtrouwdatum. Óf dat je de locatie juist belangrijker vindt en kiest voor trouwdatum twee of drie op jullie lijstje.
Tip: Maak samen met je partner een moodboard (op Pinterest) van hoe jullie ideale bruiloft eruitziet.
Tip: Begin op tijd met zoeken om teleurstellingen te voorkomen. Nog op zoek naar jullie droomlocatie? Meld je dan aan voor de Open Toptrouwlocatie Route. Dit is een open dag -met rondleidingen op locatie- waar meer dan 200 trouwlocaties in Nederland aan meedoen!
Stap 4: Gastenlijst & Uitnodigingen
De belangrijkste knopen rondom jullie bruiloft zijn doorgehakt. Tijd om de gastenlijst op te stellen en iedereen op de hoogte te stellen van jullie dag. Bij het samenstellen van de gastenlijst is het belangrijk dat je een paar dingen in gedachten houdt: het aantal gasten die jullie kunnen uitnodigen op de locatie(s) en je budget. Want hoe meer gasten, des te hoger de rekening wordt. Om je budget te bepalen, kan je ook alvast een onderverdeling maken in dag- en avondgasten. Daarna is het tijd om de uitnodigingen te versturen: zo snel mogelijk de save the date en één of twee maanden voor de bruiloft de echte trouwkaart.
Tip: Het is jullie dag, dus nodig alleen de mensen uit met wie je jullie bruiloftsfeest graag willen vieren!
Stap 5: Vraag je personeel
Het plannen van je bruiloft hoef je niet alleen samen met je partner te doen. Je kunt ook de hulp inschakelen van bijvoorbeeld ceremoniemeesters of bruidsmeisjes en -jonkers. Een ceremoniemeester helpt je bij het plannen van de bruiloft en is tijdens de voorbereiding én op de dag zelf het aanspreekpunt voor de gasten. Denk ook allebei na over wie de rol van getuige op zich gaan nemen en of je wel of niet bruidsmeisjes en/of -jonkers op je bruiloft wil.
Tip: Bedenk goed wie je welke taak wilt geven en vraag deze personen op tijd. Dan heb je meteen extra handjes tijdens de voorbereidingen van je wedding!
Stap 6: Regel de wettelijke kant van het trouwen
Voordat je mag trouwen, moet je eerst een verklaring doen van een voorgenomen huwelijk. Het ‘oude’ in ondertrouw gaan, al vonden we dat wel een stuk romantischer klinken. Hiervoor kan je het beste contact opnemen met de gemeente waarin je gaat trouwen. Daarnaast moeten jullie ook samen bedenken welke naam jullie gaan aannemen en onder welke huwelijkse voorwaarden jullie gaan trouwen.
Tip: Laat je adviseren door een notaris bij het opstellen van jullie huwelijkse voorwaarden. Bij Notariaat Eemmeer profiteer je naast deskundig advies ook van scherpe tarieven (een bruiloft is immers al duur genoeg), heldere uitleg en prettige service.
Stap 7: Maak een draaiboek en start met genieten!
Wanneer gebeurt er wat op je bruiloft? Met een draaiboek levert deze vraag allesbehalve stress op. Met een draaiboek creëer je namelijk een duidelijk overzicht. Zo heb je een gedetailleerde dagplanning van de bruiloft. Van het moment dat je haar en make-up worden gedaan tot de first look, ceremonie en het feest. En kan je op de dag zelf -en tijdens de voorbereidingen- écht genieten! Omdat je zeker weet dat je niets vergeten bent om te regelen.
Tip: Maak een draaiboek met de online planningtools van The Perfect Wedding en print je draaiboek op de dag zelf uit. Zo hebben jij en je ceremoniemeester een duidelijke indeling van de dag!
Klaar voor de dag van morgen?
Contact
Snelmenu
Openingstijden
Maandag | 8.30 - 17.00 uur |
Dinsdag | 8.30 - 17.00 uur |
Woensdag | 8.30 - 17.00 uur |
Donderdag | 8.30 - 17.00 uur |
Vrijdag | 8.30 - 17.00 uur |
Zaterdag | Gesloten |
Zondag | Gesloten |
© Notariaat Eemmeer | Privacy Statement | Algemene Voorwaarden | Register van verwerkingsactiviteiten